Van 1 juli 2021 tot en met 1 juli 2022 deed de Huurcommissie meer dan duizend uitspraken over servicekosten. In dezelfde periode een jaar eerder waren dat er nog geen 200. Dat blijkt uit een analyse van BNR nieuwsradio.
Huurders krijgen in de meeste gevallen (in 73 procent van de gevallen dat de huurder naar de Huurcommissie stapt) gelijk. Dat scheelt soms honderden euro’s per jaar.
Wegwerken achterstand
In de uitzending(externe link) legt Marcel Trip van de Woonbond uit dat een deel van de groei in uitspraken komt doordat de Huurcommissie in 2021 een achterstand aan zaken heeft weggewerkt. Tegelijkertijd kan de druk op de huurmarkt er ook voor zorgen dat meer verhuurders proberen een slaatje te slaan uit servicekosten.
Afrekening
Trip legt in de uitzending uit dat verhuurders geen winst mogen maken op servicekosten. Huurders horen uiterlijk eind juni een afrekening te krijgen van de servicekosten van het voorgaande jaar. Zo kunnen huurders controleren of ze niet te veel hebben betaald. Komt de verhuurder niet met een afrekening of ben je het er als huurder niet mee eens, dan kun je dus naar de Huurcommissie stappen. Dat kan nog tot twee jaar nadat je de afrekening had moeten krijgen. Je kunt ook naar de Huurcommissie als je wilt laten toetsen of je huidige voorschot klopt.
Meer info en hulp
Meer weten? Het Woonbondboek over Servicekosten (verkrijgbaar in onze webwinkel) gaat uitvoerig in op wat je over servicekosten moet weten en wat je bij conflicten kunt doen. Ben je persoonlijk lid van de Woonbond? Of bestuurslid van een organisatie die lid is? Met vragen over servicekosten kun je ook terecht bij de ledenservice Huurderslijn.
Servicekosten in Huurwijzer
Ook in ons tijdschrift Huurwijzer zijn servicekosten regelmatig onderwerp van gesprek. In het recente nummer lees je interviews met actieve huurders die de strijd aangingen over te hoge servicekosten en daarmee veel geld wisten terug te krijgen voor de bewoners in het complex. Als je lid bent van de Woonbond ontvang je Huurwijzer 4 x per jaar in de bus.