Vooraf luisteren naar bewoners zorgt na de renovatie voor minder overlast en klachten. Dat is één van de conclusies van onderzoek van de Woonbond en Saint-Gobain, een multinational in bouw- en isolatiematerialen. In de praktijk blijkt dat huurders vaak niet naar hun mening wordt gevraagd voor en na de renovatie.

Vrouw presenteert voor groep
Simone Zwiers, senior onderzoeker bij de Woonbond, tijdens de presentatie van het onderzoek op het seminar ‘De bewoner centraal’. Laura Siliquini Fotografie 

Er is nog weinig bekend over de werkelijke effecten van verbeter- en verduurzamingsprojecten bij huurwoningen en over de ervaringen van bewoners. Een verbeter- en verduurzamingsproject zou moeten leiden tot energiebesparing en een comfortabelere, gezondere en veiligere woning. Uit het onderzoek van de Woonbond en Saint-Gobain komt naar voren dat dit regelmatig niet het geval is. 

Onderzoek naar huurderservaring met verduurzaamde woning

Dit najaar werden bijna 5.000 huurders benaderd om mee te doen aan het onderzoek. Bijna 700 vulden de vragenlijst in. Alle ondervraagde huurders wonen in corporatiewoningen die in 2018, 2019 of 2020 gerenoveerd zijn naar energielabel B of A. Huurders gaven hun mening over geluid, luchtkwaliteit, temperatuur, energie en daglicht in huis na de renovatie. Ze kregen ook vragen of ze vooraf en achteraf betrokken waren bij het project.

Comfortabele woning belangrijkst

De ondervraagde huurders vinden een comfortabele en gezonde woning het belangrijkste. Gevolgd door een veilige woning en een energiezuinige woning. Hoe de woning er aan de buitenkant uitziet vinden ze het minst belangrijk. De top-3 aan klachten in de woning van huurders is: 

  • geluid van buren,
  • tocht in de woning, en 
  • kou in de woning.

Geluid van buren en de buurt

Een ruime meerderheid (61%) heeft weinig last van omgevingsgeluiden in de woning. 13% geeft aan geluidsoverlast te hebben in de gerenoveerde woning. Zij hebben vooral last van het lopen of bonken van directe buren of hun huisdieren. Ook zijn er huurders (12%) die geluidsoverlast hebben van de installaties in huis, met name de ventilatie. Sommigen van hen zetten het ventilatiesysteem daarom uit.

Frisse lucht in huis

De luchtkwaliteit in huis krijgt van de bewoners een 6,9. Bewoners zorgen vooral voor frisse lucht in hun huis door de ramen te openen of via de ventilatieroosters. Opvallend is dat een derde van de bewoners na renovatie geen uitleg kreeg over hoe het ventilatiesysteem werkt.

Warm huis in de winter

De meeste bewoners vinden de temperatuur in huis in de winter goed. 1 op de 5 bewoners vindt het te koud in huis. De meesten van hen doen extra kleren aan als het niet warm genoeg wordt in huis of kruipen onder een dekentje. Ook hier is opvallend dat meer dan de helft (53%) geen uitleg kreeg over het verwarmingssysteem.

Sleutel tot succesvolle renovatie

De conclusie van dit onderzoek is dat een verduurzamingsproject niet automatisch zorgt dat huurders hun huis ook comfortabeler, gezonder, veiliger en energiezuiniger ervaren. Een deel daarvan zit in de beleving en een deel in het gebruik van de woning. De sleutel lijkt in de samenwerking tussen de verhuurder en de huurder te liggen.

Betrokken huurder is tevredener

Huurders die betrokken zijn bij de renovatie doordat er vooraf en achteraf naar ze geluisterd is, zijn duidelijk veel tevredener over hun woning. Daarbij lijkt het erop dat huurders de verwarming en ventilatie niet goed gebruiken, waardoor extra klachten (kunnen) ontstaan. Daarom is ook een goede uitleg van de systemen erg belangrijk, zowel een persoonlijke uitleg als een instructieboekje.

Wil je meer weten over hoe je je huis zo goed mogelijk ventileert en verwarmd? Koop dan het boek Comfortabel en gezond wonen in de webshop van de Woonbond. Er is ook een pdf van dit boekbeschikbaar.